KAWAN MAKAN KAWAN – BAWA RAKAN PERGI AUSTRALIA KONON JALAN2, SAMPAI SANA RAKAN DIPAKSA MELACUR UNTUK BAYAR KOS TRAVEL

Hikayat Dunia

Seorang wanita Malaysia yang tinggal di Australia dijatuhi hukuman penjara tiga tahun dan empat bulan kerana melakukan pemerdagangan rakannya sebagai pelacur.

Menurut harian Australia, Perth Now, Khoo Lay Foon, 38, didapati bersalah pada hari Selasa oleh Mahkamah Daerah mengatur rakan wanitanya yang berumur 26 untuk terbang ke Australia Barat pada bulan Disember 2015.

Hakim Julie Wager mengatakan bahawa pemerdagangan manusia boleh membawa kesan traumatik dan seumur hidup kepada mangsa dan keluarga mereka.

“Anda menyalahgunakan nilai persahabatan dan meletakkan seorang wanita dalam kedudukan di mana dia merasakan dia tidak mempunyai pilihan tetapi melakukan tindakan seksual untuk membayar hutang yang telah difasilitasi oleh anda,” katanya.

“Adalah jelas bahawa dia mendapati pengalaman setiap yang menyedihkan. Perbudakan dan pemerdagangan manusia adalah antara yang paling menjijikkan semua jenayah, “katanya.

Mangsa itu menyangka dia pergi ke Australia untuk percutian singkat, tetapi dia dibawa ke sebuah rumah pelacuran dimana dia diberitahu dia harus bekerja sebagai pelacur untuk membayar kos perjalanannya.

Pasportnya juga diambil, dan dia diberitahu bahawa dia tidak akan mendapatkannya semula sehingga dia telah membayar semua hutangnya.

Semasa “tinggal” mangsa di rumah pelacuran, Khoo mengatur agar dia meminjam wang dari jerung pinjaman dengan kadar faedah yang terlalu tinggi dan juga menuntut telefon bimbitnya untuk menampung kosnya.

Khoo pada mulanya memberitahu sahabatnya untuk membayar balik A $ 1900 (RM5,917) tetapi jumlahnya kemudian melambung kepada A $ 10,000 (RM31,139). Dia juga terpaksa membayar A $ 900 (RM2,800) untuk tiket penerbangannya, walaupun hanya berharga A $ 450 (1,400).

Mangsa pergi ke polis pada 4 Januari tahun lalu, seminggu selepas dia memberitahu rakan lain tentang mimpi buruknya.

Khoo juga mengintimidasi mangsa dengan menghantar mesej teks yang mengancam tentang pasport dan keluarganya selepas mendapati mangsa telah pergi ke polis.

Bertanding dalam penghakimannya mengatakan bahawa walaupun Khoo mempunyai kehidupan yang sukar dan dilahirkan di penjara ke dua pengedar dadah dan dibesarkan oleh saudara-saudara yang kasar, ini tidak membenarkan kesalahan yang telah dilakukannya.

Khoo, ibu dari empat, mempunyai dua bekas suami kasar dan tidak mempunyai wang apabila dia pergi ke Australia pada tahun 2015 dan dia bekerja sebagai pelacur untuk pendapatannya.

Dia akan layak menjalani pembebasan selepas menghabiskan 18 bulan penjara dan mungkin akan dihantar pulang setelah dia dibebaskan dari penjara.

 

Sumber : NST Online

 

budak hampir kemalangan
Hikayat Dunia
Seorang Ibu Tidak Sedar Anaknya Tercampak KELUAR..

Kecuaian pasangan suami isteri yang tidak menyedari bayi mereka tercampak keluar dari kereta mengundang pelbagai reaksi netizen di media sosial, lapor Daily Mail. Dalam kejadian yang berlaku pada 20 April lalu di Changzhou, wilayah Jiangsu juga dirakam kamera litar tertutup (CCTV). Bayi berusia 10 bulan yang diletakkan di car seat …

Hikayat Dunia
Rahsia Turun 16KG Sebulan, Gadis Ini Elak Ambil 2 Makanan Saja..!

Turun berat badan 16kg dalam masa satu bulan? Nampak macam mustahil tapi inilah yang dilakukan oleh gadis bernama Nur Shaerah Abdul Karim. Tidak sanggup lagi melihat diri yang rendah tapi gempal dia nekad membuat perubahan. Semoga perkongsian ini jadi Inspirasi untuk anda yang dalam usaha menguruskan badan. Hai girls. Hari …

Hikayat Dunia
Ramai Tidak Akan Percaya Dengan Apa Yang Dilihat, Inilah Pemandu Yang Mempunyai Skill Tahap Dewa..!

Wow.. wow..!! Hebat betul lar brader nie dapat buat cam ni. Tidak takut jatuh ker?Sedikit info mengenai pemandu lori: Pemandu lori merupakan mereka yang menyediakan perkhidmatan penting kepada masyarakat perindustrian dengan mengangkut barangan siap dan bahan mentah ke atas tanah, biasanya ke dan dari pusat pengilangan, pusat runcit dan pengedaran. …

%d bloggers like this: